augustus, 2023

19aug10:00- 11:30Vierdorpskernen “Drakenboot Battle”10:00 - 11:30

Informatie

Op 19 augustus zal er op het Additioneel kanaal tussen de Nieuwe Roversbrug en het Troephuis van de Katwijkse Zeeverkenners gestreden worden tussen de vier dorpskernen van onze gemeente. Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn, Katwijk aan Zee en Valkenburg zullen het tegen elkaar opnemen in een “Drakenboot Battle”. De wedstrijd vangt aan om 10.00 uur en om 11.30 uur zal de winnaar bekend zijn.

De vier dorpskernen zullen volgens eeuwen oude Chinese traditie strijden in echte drakenboten om de eerste plaats. Aangevoerd door het luide tromgeroffel en de aanmoediging van het publiek  vanaf de oevers, peddelen de teams zich naar de finish. Een groot spektakel!

De Battle tussen de dorpskernen is ooit bedacht door onze oud burgemeester Jos Wienen, bij de fusie van onze gemeente in 2006. Het plan heeft al die jaren op de plank gelegen bij de Oranje Vereniging en is met het  programma in het Additioneel kanaal van dit jaar uit de kast gehaald. Burgemeester Visser is uitgenodigd om het startschot te geven voor deze race.

De Vierdorpskernen “Drakenboot Battle” wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met de (sloep)roeiers van Skuytevaert. Die hebben uit de roeiers van de roeiverenigingen Skuytevaert en Ferox vier teams samengesteld, afkomstig uit de vier dorpskernen. Nu is een drakenbootrace wel echt iets anders dan sloep roeien maar een boot en wedstrijden zijn hen niet onbekend. De wedstrijdleiding is dan ook in hun handen.
 Lijkt het je nou ook een keer leuk om te roeien kijk dan op de website www.skuytevaert.nl of www.rvferox.nl

(Zaterdag) 10:00 - 11:30