augustus, 2022

23aug19:00Zuid Hollands Kampioenschap Ringrijden19:00

Informatie

Ook dit jaar weer zullen traditiegetrouw de rijtuigen, tilbury’s en sjezen weer door het oude dorp van Katwijk aan den Rijn rijden en wel op dinsdag 23 augustus. Het parcours is als vanouds Commandeurslaan, Wassenaarseweg en Baron van Wassenaerlaan waar vanaf 19:00 uur het ringsteken zal plaatsvinden. Ook voor de toeschouwers is het een lust voor het oog de prachtige combinaties voorbij te zien rijden en als u zich in de buurt van de jurywagen begeeft dan zult u merken dat het ringsteken een leuke sport is om te doen maar zeker ook om naar te kijken.

Eigenlijk al sinds de oprichting van de Oranjevereniging in 1913 worden er ringsteek wedstrijden voor rijtuigen georganiseerd, maar dit gebeurde niet alle jaren en structuur zat toen nog niet in. Vanaf 1971 organiseert de Oranjevereniging Katwijk aan den Rijn toen onder voorzittersschap van Jan de Winter Sr. ieder jaar tijdens het Najaarsfeest de Kampioenschappen Ringrijden van Zuid Holland. Ook de 49ste editie van het ringrijden dit jaar kent hopelijk weer een groot aantal deelnemers.

Bij het ringsteken zijn prijzen te behalen voor zowel pony’s en paarden. De 1ste prijs bij het ringsteken krijgt daarnaast ook de Jan de Winter bokaal uitgereikt deze wisselbeker is in 1980 ingesteld door de ledenvergadering van de Oranjevereniging als eerbetoon aan oud voorzitter Jan de Winter Sr. Verder zal een jury van drie dames bepalen wie in aanmerking komt voor de prijs het schoonst geheel ook deze prijs is er voor pony’s en paarden. Daarnaast is er nog de aanmoedigingsprijs. Ook wordt een antiekprijs toegekend, waarvan de beoordeling in handen is van een kenner.

Maar ook het publiek speelt een rol bij het ringrijden u mag namelijk mee jureren en wel voor de publieksprijs waarbij het er om gaat wat u het mooiste rijtuig vindt. Verder zal het publiek bepalen wie Miss ring Zuid Holland 2022 wordt. Hierbij gaat het erom dat u aangeeft welke dame het mooist en/of het meest origineel gekleed is. Kortom het belooft weer een schitterend schouwspel te worden op de Commandeurslaan.

U kunt gratis inschrijven op 23 augustus vanaf 18:30 bij de jurywagen in de Commandeurslaan.

(Dinsdag) 19:00