Voorbereidingen Najaarsfeest voorzichtig opgestart

Katwijk aan den Rijn, mei 2021;

Is het einde van de pandemie in zicht en worden de COVID-19 maatregelen versoepeld deze zomer? De terrassen zijn weer open en langzaam gaat Nederland van het slot, maar is er een Najaarsfeest in augustus? Zoals iedereen volgt ook het bestuur van de Oranjevereniging Katwijk aan den Rijn de ontwikkeling van de COVID-19 pandemie op de voet. De vereniging heeft vanaf maart vorig jaar alle geplande evenementen moeten cancelen, wat ten aanzien van de reeds aangegane verplichting soms best lastig bleek te zijn. In de tussentijd heeft het bestuur de contacten met de vrijwilligers, sponsors, gemeente en leveranciers proberen te onderhouden, met het idee dat wanneer evenementen weer zouden mogen worden georganiseerd de Oranjevereniging er klaar voor is. Niemand had in maart vorig jaar de verwachting dat we nu nog te maken zouden hebben met het virus en de beperkende maatregelen om verdere besmetting te voorkomen. Maar nu het vaccinatieprogramma loopt en er wekelijks duizenden mensen worden gevaccineerd, lijkt het er op dat het einde van de pandemie in zicht gaat komen. De burgemeester van Katwijk, Cornelis Visser, sprak in zijn wekelijks interview bij RTV Katwijk zelfs de wens uit dat de Oranjevereniging Katwijk aan den Rijn eind augustus weer het Najaarsfeest zou kunnen organiseren! Maar ook namens het kabinet laat minister president Mark Rutte weten voorzichtig optimistisch te zijn over het versoepelen van de maatregelen naar de zomer toe. Op basis hiervan denkt het bestuur van de Oranjevereniging, met grote gereserveerdheid, na of de mogelijkheid tot het organiseren van het Najaarsfeest van Katwijk eind augustus dit jaar. Dit gaat in nauw overleg met de gemeente Katwijk en ondersteunende diensten. Een bruisend Najaarsfeest zoals gebruikelijk kan het niet worden, activiteiten in de buitenlucht zullen eerder mogelijk zijn dan binnen. Maar het is goed om na te denken over welke activiteiten als eerste op een verantwoorde wijze zouden kunnen worden georganiseerd. Alles is afhankelijk hoe de pandemie zich verder ontwikkeld, waarbij het zomaar kan zijn dat er toch geen Najaarsfeest gaat komen. Het bestuur gaat uit van het positieve en hoopt, hoe beperkt dan ook, dat in augustus de maatregelen zo versoepeld zijn dat festiviteiten weer kunnen.