´t Is fijn aan den Oude Rijn

De Oude Rijn, is voor ons dorp altijd de levensader geweest die zorgt voor de bereikbaarheid met het binnenland waardoor handel en welvaart hun intrede kunnen doen.

In 1300 krijgt Katwijk aan den Rijn het recht van de visafslag. vismarkt van Katwijk aan den Rijn wordt zelfs de belangrijkste van de gehele regio. Doordat Katwijk aan den Rijn door middel van de waterwegen de Oude Rijn en de Vliet is verbonden met het binnenland is vervoer per schip naar onder andere Leiden mogelijk wat de handel ten goede komt. De schelpen uit Katwijk vinden via de Oude Rijn per schip hun weg tot in Friesland, Drenthe en Overijssel. Hier worden zij dan tot schelpkalk gebrand en geblust en vervolgens zelfs naar het buitenland verscheept. De binnenscheepvaart ten behoeve van het visvervoer neemt toe en ook de visserij neven bedrijven als rokerijen en drogerijen ontstaan in ons dorp. Vanuit Katwijk aan den Rijn varen de schuiten met haring, alle richtingen uit. Opmerkelijk is dat de handel en de verwerking van vis voor wat betreft de detailhandel vrijwel geheel in Katwijk aan den Rijn is gevestigd.

Naast de lijnbanen bevinden zich in Katwijk aan den Rijn verscheidene pannen bakkerijen, steen en kalkovens. Schippers heeft men hier varende naar de meeste steden van Holland, verse visvaarders en ventjagers. Dagelijks drie of vier schippers heen en weer naar Leiden tot groot gemak voor de inwoners van beide dorpen, samen wel vijftig schepen en vaartuigen. Alle weken vaart er tweemaal een schip op Haarlem. Op Amsterdam en Rotterdam alle weken een schip heen en terug.

Op de in 1855  nog aanwezige lijnbanen word een nieuw soort patenttouw vervaardigd. Er zijn nog 34 kleine banen of fijngarenspinnerijen, 17 bokkinghanken en 2 kalkovens in Katwijk aan den Rijn. De lijnbanen vind men aan de Wassenaarseweg/ Commandeurslaan, de bokkingrokerijen langs de Oude Rijn

Vanaf 1900 tot 1975 varen er zo’n zeventigtal schuiten vanuit Katwijk. De schuiten zijn een specifiek model met hoog hijstuig en hebben hun thuishaven in het prins Hendrikkanaal en in de Oude Rijn. Tijdens de haringteelt brengen de schuiten de vangst van de Katwijkse loggers van IJmuiden naar Katwijk, waar die wordt verwerkt en verkocht. Op de heenreis bevoorraden ze de loggers met lege tonnen, zout en gerepareerde netten. Dit wordt het boeltjesvaren genoemd. Buiten het haringseizoen beproefd men zijn geluk in de beurtvaart of vervoerd vracht naar elders, tot zelfs in België en Noord Frankrijk toe.

Op 13 februari 1912 word in De Roskam definitief besloten tot oprichting van de Tuinbouwvereniging Katwijk & Omstreken zij huren naast het wachtlokaal van de tram aan de Voorstraat, het pakhuis en terrein van Wed. C.Wassenaar jr. tegen een prijs van 80 cent per veilingdag. Op maandag 17 juni ’s avonds om 20:30uur vindt de eerste veiling plaats, waarbij de groente per veelal schuit wordt aangevoerd.

Heden ten dagen vaart er hoofdzakelijk pleziervaart door de Oude Rijn de levendige handel is nog slechts geschiedenis.

Op zaterdag 20 augustus willen we met een prachtig programma de geschiedenis doen herleven. Gedurende de gehele dag en avond zal er een afwisselend programma plaatsvinden.

Om 10:00 uur start het programma.

De 125 jarige Harmonie opent de feestdag

Historische schepen in de Oude Rijn

Oude ambachten op de Turfmarkt

Terras open

Katwijks kampioenschap suppen start bij de Rijnbrug

10:45 uur      De klederdrachtgroep van Genootschap Oud Katwijk toont verschillende prachtige

klederdrachten.

11:00 uur      Klompjes timmeren. Koop een bouwpakket voor € 5,00 en maak een prachtig schip. Later

deze dag houden we een wedstrijd in de Oude Rijn.

11:30 uur      Shantykoor

Start verkoop Rijnwater een exclusief drankje in een prachtige kruik met daarop de

afbeelding van Rhenus, Vadertje Rijn. Een collectors item.

12:00 uur      Prijsuitreiking Suppen

Visverkoop tot 16.00 uur

12:30 uur      De klederdrachtgroep van Genootschap Oud Katwijk toont verschillende prachtige

klederdrachten.

13:30 uur      Truckrun

14:00 uur      Shantykoor

15:00 uur      Klompjeswedstrijd bij de Rijnbrug. Laat je klompje te water en misschien komt jouw klomp

als eerste over de finish en win je een prijs.

Na afloop kun je, je klompje weer meenemen.

Blaaskapel Glazz

16:00 uur      Prijsuitreiking klompjeswedstrijd

16:30 uur     Optreden RADIO U2 deze band wordt gezien als één van de meest populaire U2 tribute

bands van Nederland en omstreken. Zanger Erwin Weening leeft voor het podium en heeft

een strot zoals je dat alleen van Bono kent. Hierdoor is het charisma van deze groep is een

genot om te aanschouwen. Bekend, maar toch eigenzinnig!

18:30 uur     Einde programma

20:00 uur     Aanvang avondprogramma

Op deze avond zullen enkele schepen met muziek het publiek vermaken tussen de Rijnbrug en Roskambrug. Op de Overrijn is een gezellige boulevard met verlichting, consumptietentjes en gezellige zitjes gecreëerd. Verschillende muziekgezelschappen zullen zorgdragen voor een verrassende avond.