Onthulling tijdelijk monument Levenslicht

Ieder jaar op 27 januari wordt stilgestaan bij de slachtoffers van de Holocaust. Op 27 januari 2020 was het 75 jaar geleden dat het concentratiekamp Auschwitz werd bevrijd. Op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is een tijdelijk lichtmonument ontworpen door kunstenaar Daan Roosegaarde, om mensen in hun eigen gemeente te betrekken bij dit oorlogsverleden. Met 104.000 lichtgevende stenen ( gelijk aan het aantal slachtoffers uit Nederland) staat het kunstwerk symbool voor de impact van de Holocaust. In elke betrokken gemeente wordt in de periode van 22 januari tot 2 februari 2020 een deel van het totale aantal stenen tentoongesteld om zo symbolisch heel Nederland te laten oplichten om de slachtoffers te herdenken.

Het monument Levenslicht is te bezichtigen in de hal van het Gemeentehuis.