Hollandse optocht

Op zaterdag 21 augustus zal om 14:00 uur de Hollandse optocht vertrekken uit de Katwijkerbroek. In deze optocht zal ruim aandacht besteed worden aan de bevrijding van Nederland ruim 75 jaar geleden. In deze optocht rijden 5 praalwagens mee die elk op zich een thema rondom de Bevrijding van Nederland uitbeelden. De praalwagen Engelandvaarders laat het Zeehos tunneltje zien en een kano die van het strand vertrekt, een ode aan al die moedige mannen die de overtocht waagde. Op deze praalwagen ook aandacht voor Radio Oranje, de hoopgevende stem uit vrij Engeland.

De overige drie praalwagens laten het leger van de vrijheid zien. Silhouetten van tanks, jeeps en soldaten kleurig geschilderd door de basisschoolkinderen uit Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg.Op deze praalwagens staan borden met de vlaggen van de geallieerden landen die Europa bevrijden. Middels Poppy’s (klaprozen) op deze borden willen we hen die vielen eer bewijzen. De klaproos is de bloem die de geallieerde landen bij de herdenkingen gebruiken om hun gevallenen te herdenken. Ook zijn er op deze praalwagens witte anjers te zien als eerbetoon aan onze eigen veteranen en ter herinnering aan het verzet in Nederland onder leiding van Prins Bernhard.

In de Hollandse optocht zullen het Trompetterkorps te paard, Highland pipeband, diverse draaiorgels en Wachtpost 13 zorgen voor de muzikale omlijsting. Zo’n 40 historische militaire en andere bijzondere voertuigen zullen de optocht compleet maken.

Deze bijzondere en unieke optocht die u niet mag missen zal de volgende route rijden.

14:00Katwijkerbroek
Valkenburgseweg