Feestvierders gezocht

In de meidagen van 1945 liep het volk te hoop in de straten om de Geallieerde Bevrijders te verwelkomen. De muziekverenigingen haalden de instrumenten voor de dag en gingen na 5 jaar de straat weer op om muziek te maken. De mensen zwaaide met vlaggetjes en droegen oranje strikken en sjerpen. Het hele dorp, jong en oud vierde de Bevrijding mee.

Zeeweg

Turfmarkt

5 mei 2020 willen we deze tijd doen herleven tijdens het Defilé 75 jaar Vrijheid. Er zijn 10.000 zwaaivlaggetjes besteld en Bakker Haasnoot zal duizenden Zweedse Wittebroodjes bakken. De vlaggetjes en broodjes worden uitgedeeld aan het publiek langs de route. Voor het uitdelen hiervan zijn wij op zoek naar feestvierders gekleed in kleding uit de jaren ’40. Het zal het Defilé een extra dimensie geven wanneer een grote groep mensen, van alle leeftijden meeloopt in het Defilé om de feestvierende bevolking van 1945 na te bootsen.

Het Defilé zal onder andere bestaan uit, militaire voertuigen, muziekkorpsen, manschappen van de Koninklijke Landmacht, Veteranen een afvaardiging van de VEVA opleiding en de Studentenweerbaarheid. In het Defilé rijden ook zes praalwagens mee met daarop uitgebeeld de thema’s:

Engelandvaarders

De Mythe van het Zweeds Wittebrood

Eerbetoon aan de Geallieerden

Leger van de Vrijheid (verzorgt door alle basisscholen)

Het zou geweldig zijn als de inwoners van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg hieraan medewerking willen verlenen en zich opgeven als feestvierder anno 1945. Zoals op de foto’s te zien is, kan de kleding geen probleem zijn. Een jasje, jurk, hoed of pet heeft bijna iedereen wel voorhanden. Een Oranjestrik of sjerp en klaar is kees.

Het Defilé trekt ‘s morgens tussen 10:00 uur en 12:00 uur door Valkenburg en Rijnsburg. Om 13:30 uur vertrekt het Defilé vanaf de Rijnstraat naar Katwijk aan Zee en eindigt om 15:30 uur weer in de Rijnstraat. U / jij kunt zich opgeven voor de ochtend of de middag. Dit kan individueel, als groep maar ook in verenigingsverband of met de school. Doe actief mee met de viering van dit Historische feest, 75 jaar Bevrijding.

U / jij kunt zich opgeven via:

info@oranjeverenigingkatwijk.nl

2220 AJ Katwijk