Fakkeloptocht donderdag 5 mei 2022

Vrijheid in verbondenheid

Het jaarthema voor de herdenkingen en vieringen is dit keer: Vrijheid in verbondenheid. Hiermee benadrukt het Nationaal Comité 4 en 5 mei dat onze vrijheid onlosmakelijk is verbonden met de vrijheid van de ander. De oorlog in Oekraïne toont hoe kwetsbaar vrijheid is en sterkt het Nationaal Comité in zijn opdracht om oorlogsslachtoffers te herdenken en het belang van vrijheid, democratie en rechtsstaat uit te dragen.

Veel kinderen in Katwijk weten het al: de fakkeloptocht is een fantastische manier om bevrijdingsdag te vieren en onze vrijheid te delen. Dit jaar organiseren de Oranjeverenigingen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg  weer een fakkeloptocht in samenwerking met: Gemeente Katwijk, Wijkvereniging Noord / Noord- Oost, Wijkvereniging Hoornes/ Rijnsoever, en Buurtcomitë Ligustrum, Atletiek Vereniging Rijnsoever.

Op donderdag 5 mei zullen de kinderen vanaf de vier verzamelpunten, om 20:00 uur, onder begeleiding van een muziekkorps naar het gemeentehuis vertrekken. Bij het gemeentehuis krijgen alle kinderen een fakkel uitgereikt.  Ook dit jaar hebben de lopers van Atletiek Vereniging Rijnsoever het bevrijdingsvuur weer uit Wageningen opgehaald. Zij zullen de fakkel overhandigen aan burgemeester die het bevrijdingsvuur zal ontsteken. Na het zingen van ons volkslied zal er een optreden verzorgd worden.

Vertrekpunten Fakkeloptocht 5 mei (Tijdstip aanwezig zijn: 19.45 uur)

Open Hof Kerk: Rijnstraat

Wijkgebouw Hoornes Rijnsoever: van Houtenstraat

Wijkgebouw ’t Zandgat: E.A. Borgerstraat

Buurtvereniging Ligustrum: Kamperfoelieplein

Na afloop van het programma gaan alle groepen met brandende fakkels terug naar hun verzamelpunt onder begeleiding van een muziekkorps. Wees solidair met de vrijheid en doe op 5 mei mee met de fakkeloptocht!