Een ooievaarsnest voor Katwijk Binnen

Katwijk aan den Rijn is een ooievaarsnest rijker. Afgelopen zaterdag onthulden Pien van der Niet (Marente) en Jacqueline van Rijn (medebeheerder dierenweide) de metershoge broedplaats. Het is het resultaat van een mooie samenwerking tussen inwoners, Marente, bedrijfsleven en de Oranjevereniging.

U kent ze vast wel, die machtig mooie foto’s van Dirk van Egmond van de ooievaarspaal in Valkenburg. Tegen het avondlicht zie je de silhouetten van twee ooievaars metershoog in hun nest scharrelen, een plezier om naar te kijken.
Toen een aantal maanden geleden plotseling jonge ooievaartjes opdoken rondom de dierenweide in Katwijk aan den Rijn ging menig hart dan ook sneller kloppen. Een foto op Facebook gaf zoveel enthousiaste reacties dat iemand riep: er moet een ooievaarspaal komen!
Dat gaat natuurlijk niet vanzelf en daarom pakte Wijkraad Katwijk aan den Rijn de handschoen op. Er werd contact opgenomen met Marente (de Wilbert is eigenaar van de dierenweide) om het idee voor te leggen en die reageerde meteen enthousiast. Ook de vrijwilligers van de dierenweide zagen het wel zitten. Op dus naar de volgende ronde, het aanvragen van offertes.
Oei… dat was alles bij elkaar toch wel prijzig. Een paal, een nest, transport en dan moest dat gevaarte ook nog overeind gezet worden. Gelukkig bood een groepje stamgasten van de Roskam aan om een bijdrage te doen, dat scheelde alvast! Niet lang daarna kwam Oranjevereniging Katwijk aan de Rijn in het spel. Zij stelden een meterslange heipaal beschikbaar en hebben hem hoogstpersoonlijk door het water naar de dierenweide gesleept. De kosten voor een paal en het transport konden geschrapt worden!
Toen ook nog eens bouwbedrijf Dirk Hoek aanbood om de paal overeind
te hijsen was het financiële plaatje rond. Het klusteam van de Oranjevereniging dat door het wegvallen van de feestweek bulkte van de energie nam de montage voor zijn rekening. Binnen een mum van tijd stond het gevaarte fier overeind in de dierenweide.
De wijkraad is trots op deze samenwerking. De paal is in al haar eenvoud een aanwinst voor het dorp en we zien hoe waardevol het is als ouderen uit de Wilbert met hun kinderen en kleinkinderen naar de dierenweide komen om in alle rust te genieten van de dieren. We bedanken alle betrokkenen voor hun inzet!

Nu is het wachten op het eerste ooievaarspaar. Dus Valkenburgers, mochten jullie ooievaarsjongen tegenkomen die om huisvesting verlegen zitten: stuur ze onze kant op!