Uniek autospektakel tijdens de Najaarsfeesten

Oranjevereniging Katwijk aan de Rijn zorgt voor uniek autospektakel Westerbaan wordt circuit.

Het is niet voor het eerst dat de OV Katwijk aan de Rijn tijdens de Najaarsfeesten met een stunt op de proppen komt. Nadat er eerder al een zelfgebouwde onderzeeër de Oude Rijn binnenvoer en de Blauwe Tram in de Rijnstraat oude tijden deden herleven hebben de creatieve breinen in het Rijndorp een nieuw huzarenstukje bedacht.

Door Piet van Kampen

Het gaat de OV blijkbaar geen brug te ver om de bevolking weer iets heel bijzonders voor te schotelen tijdens de feestweek. Dankzij de grote achterban van trouwe sponsors kan er voor dit evenement behoorlijk in de knip worden getast. “dit idee leefde enkele jaren geleden tijdens een biertje al” vertelt bestuurslid Hans Barnhoorn terwijl hij samen met collega Gerard Schaap de plannen ontvouwt en toelicht. “Het wordt een feestweek in het teken van de autosport. Geen echte race maar een grandioze demo met de voormalige Formule 1 coureur Jan Lammers die vorig jaar nog de 24 uur van Le Mans reed. Ook zijn wagen zal er samen met een Formule 1 wagen, diverse autocars, de snelste auto’s van topmerken en vrijwel zeker zal ook het Solar team met hun ‘zonneauto’ aanwezig zijn. Ook zijn we nog bezig met een Formule E auto” somt Barnhoorn een aantal highlights op. De bekende broers Tim en Tom Coronel zullen acte de préséance geven.

Hebben de heren van de OV de komst van Max Verstappen nog overwogen? Schaap: “Dit was echt geen haalbare kaart. Alles is met de Provincie en de gemeente besproken, maar gezien de te verwachte massale toeloop zou dit op geen enkele manier te realiseren zijn. Ook het idee om de N206 te mogen gebruiken was uiteindelijk geen optie. Toch heeft de gemeente in alles meegewerkt” wil Schaap graag kwijt. “maar het is wel uniek in Nederland dat wij met een Formule 1 auto buiten een echt circuit mogen rijden” voegt Barnhoorn toe.

Organisatie

Na maanden van voorbereiding heeft de OV de zaken vrijwel rond. “het was een hele organisatie” bekennen de heren. De hele Zanderij zal rondom in het teken van de autosport staan. Het parcours langs de Westerbaan wordt afgesloten en ook op de dijk aan de woonzijde worden hekken geplaatst. Het publiek kan alleen op speciale plaatsen het parcours betreden. Voor sponsors wordt er een VIP tribune geplaatst. In de Salomonszegel komt een braderie/automarkt. In het rennerskwartier nabij de rotonde Cantineweg zijn de auto’s te bewonderen. Op het OV terrein zijn er ook snelle auto’s uit het topsegment te bezichtigen. Er is een kindermiddag in het teken van de autosport en voor een hapje is er een aparte cateringstraat.

Gezellige muziek zal er zeker niet ontbreken. De demonstraties worden in drie tijdsblokken ingedeeld en voor toegangskaartjes voor één of meerdere blokken dient de website www.oranjeverenigingkatwijk.nl te worden geraadpleegd. De prijs bedraagt slechts € 2,50 voor een tijdsblok. Sponsors die een reclamedoek op de hekken wensen kunnen dit eveneens via de site aanvragen. Kortom, het belooft een grandioze dag voor de liefhebbers te worden. Aan alles is gedacht, met name ook aan de veiligheid voor de coureurs en het publiek. Barnhoorn en Schaap zijn zeer enthousiast en hebben hoge verwachtingen van het spektakel dat op zaterdag 18 augustus gaat plaatsen. ‘Vol is vol’ benadrukken de mannen.

Koop hier je kaarten voor het event!